LITERACY STUDIES AND LOCAL PEDAGOGIES FOR SOCIAL TRANSFORMATION

 

Objetivos

1. Documentar los conceptos y prácticas de literacidad de individuos y colectivos en contextos urbanos o rurales para explorar las prácticas escolares de lectura y escritura de niños en distintos contextos educativos y no educativos como el hogar, la escuela, bibliotecas, Transmilenio.

 

2. Investigar formas no escolarizadas de literacidad desde una perspectiva sociocultural

 

3. Promover pedagogías críticas, literacidades críticas desde perspectivas de la pedagogía de lugar, las pedagogías de la comunidad, las lenguas minoritarias y sus literacidades, el poder de las políticas que niegan acceso y equidad a las poblaciones marginadas

 

 

Temáticas

1. Fostering connections between home, community and school to facilitate students ́ language and literacy learning

2. Local literacies as resources for learning and teaching

3. Social, cultural, linguistic realities of students and their communities in literacy and language learning

4. Critical literacies and place-based pedagogies

5. Community-Based Approaches to Foreign Language Education

6. The role of students ́ first language and literacy in the school curriculum

7. Educating learners within a perspective of equity, access and social justice

8. Minority languages made invisible in the educational system in Colombia

9. A Multiliteracies approach to language and literacy education

10. Self-Study of Language and Literacy Teacher Education Practices

11. Literacies for the digital age